Jam tangan, Detil Lihat Hidup

October 25, 2019 | By Jaman Salam | Filed in: Jam.

Jam buatan China hanya senilai puluhan ribu rupiah dan buatan Swiss jam tangan yang harganya ratusan ribu, bahkan jutaan rupiah sama-sama jam yang digunakan untuk mengingat waktu. Dalam hal kecepatan (dengan observasi sederhana), dua jam tidak berbeda. Kedua bergerak sama cepatnya, terlalu menit, tentu saja jam.

Angka-angka juga sama, menunjukkan 12 jam. Tapi tentu saja ada membuat jam ‘mewah’ ini lebih menyenangkan untuk digunakan daripada jam murah.

Jam tangan, Detil Lihat Hidup - source hipwee.com

Jam tangan, Detil Lihat Hidup – source hipwee.com

Jam tangan, Detil Lihat Hidup

Salah satu yang membuat jam tangan menjadi berharga adalah rincian. Jika Anda mengambil waktu untuk menyimpan jam, silahkan bandingkan rincian dari jam tangan display dengan harga murah jam tangan detail yang luar biasa. Semakin mewah satu jam, maka menyajikan rincian akan “baik” juga. Apakah itu adalah rincian dari jarum, rincian rantai, rincian nomor, atau rincian dari kaca.

Ada banyak rincian yang kita dapat mencatat jam tersebut. Tidak seperti jam murah, membuat dasar sebagai jam pointer, jam yang mewah memiliki tidak ada detail bahkan pada aspek yang kita tidak pernah berpikir tentang.

Detail akan membuat satu jam untuk menjadi lebih mewah. Tidak banyak berbeza daripada kehidupan ini.

Jika anda ingin ini kehidupan yang lebih mewah dan melihat butir-butir kehidupan yang anda tinggal. Nota butiran rakan-rakan pejabat anda. Nota butiran makanan yang anda masukkan ke dalam mulut anda. Nota butiran orang yang anda temui. Nota butiran jalan yang membawa anda melalui. Nota butiran perkara yang anda suka.

Jika anda biasanya berinteraksi dengan kerja-kerja pejabat terhad, jadi kini meningkatkan terperinci dalam interaksimu. Meningkatkan beberapa soalan mengenai pasangan mereka. Tambah detail sedikit tentang kegemarannya. Menambah beberapa detail dengan meminta keluarganya berita. Dengan cara itu, hidup anda tidak lagi semudah seperti biasa.

Apabila anda membeli-belah di kedai, satu masa untuk menambah butir-butir kehidupan dengan senyuman di hambanya. Apabila anda berada di jalan raya, menambah butir-butir kehidupan dengan mengambil kira warna yang kita melangkah di kaki lima. Ambil perhatian warna rumput yang anda akan melalui. Perhatikan anak-anak di jalan. Apabila dengan kawan-kawan anda, menambah butiran sedikit jenaka dengan rakan-rakan.

Menambah beberapa terperinci dalam komuniti anda, meninggalkan sedikit makanan untuk kucing yang berkeliaran di kediaman biasa.

Dalam buku “Kebahagiaan dalam” oleh Gobind Vashdev, beliau memberi contoh bagaimana untuk meningkatkan kenikmatan makan pisang hanya dengan menambah detail untuk makan. Jika kita biasanya makan pisang dikupas dengan tergesa-gesa, mengunyah dengan cepat, menghabiskan tidak lama lagi, kini mengubah cara kita makan.

Sekarang, meningkatkan butir-butir kecil dalam pisang makan. Perhatikan bagaimana terperinci daripada kulit pisang. Perhatikan warna, memberi perhatian kepada tekstur. Perhatikan bagaimana gentian pisang kulit pisang kulit selain apabila membukanya. Bukannya cepat mengunyah pisang seperti biasa, makan pisang perlahan-lahan. Merasakan manisnya dan perisa lain yang keluar apabila dikunyah.

Rasa butiran apabila kita menelan pemindahan pisang dari mulut kita, melalui esofagus dan mencapai perut.

Bandingkan keseronokan yang kita rasa apabila makan makanan dengan cepat dan makan perlahan-lahan dengan perhatian kepada butiran. Ia adalah buah-buahan yang kita makan sehari-hari. Tetapi dengan mengambil kira butiran, rasa buah-buahan yang tidak ada buah-buahan yang kita makan.

Tiada siapa yang boleh membuat hidup anda menjadi lebih berharga daripada diri sendiri. Mula dengan menambah detail untuk hidup, dan juga menambah beberapa detail apabila berinteraksi dengan persekitaran anda. Mencari kenikmatan dan kemewahan hidup hari ini.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *